AVROTROS

1 miljoen gebruikers tegelijk bedienen met de Wie Is De Mol? app.

Opdrachtgever

AVROTROS

Jaar

2020 - 2022

Wat wij hebben gedaan

Native iOS en Android app development, ontwikkeling van het backend platform, server scaling, metrics.

Eén van de populairste realityspelprogramma’s op de Nederlandse televisie is AVROTROS’ jaarlijkse hit “Wie is de Mol?”. Het programma werd in 1999 voor het eerst uitgezonden en is sindsdien waanzinnig populair. Vandaag de dag kijken gemiddeld 2.5 miljoen kijkers naar het programma dat jaarlijks in januari van start gaat en begin maart eindigt.

Sinds een aantal jaar is “Wie is de Mol?” het Nederlandse televisieprogramma met een overweldigend populaire mobiele app. Van de 2.5 miljoen kijkers gebruiken ruim 1 miljoen ook de mobiele app.

Voor het seizoen van 2020, 2021 en 2022 ontwikkelde Elements het nieuwe backend platform en de nieuwe app voor mobiel. Om de extreme hoge pieken van inkomend verkeer voor, tijdens en direct na de uitzendingen op te kunnen vangen, is het backend platform volledig geoptimaliseerd en schaalbaar. Inmiddels 4 seizoenen verder blijft Elements als partner van AVROTROS het onderhoud en de doorontwikkeling van de app verzorgen.

Het project is onder regie van AVROTROS uitgevoerd, in nauwe samenwerking met Elements en Praegus.

“Dankzij Elements werkte de Wie Is De Mol app perfect op zaterdagavond, ondanks het recordaantal verzoeken van 50.000 per seconde!"

- Finus Tromp, AVROTROS

Het spel

Het spelprogramma draait om de kandidaten die moeten samenwerking om geld te verdienen voor de prijspot. Eén van hen is “de mol”, die stiekem het spel saboteert. Elke week wordt een kandidaat (die niet de mol is) geëlimineerd. Drie kandidaten (inclusief de mol) bereiken de finale en de winnaar ontvangt de pot tijdens een groots live-evenement.

Met de mobiele app verzamelen spelers punten door voorspellingen te geven van hun verdenking wie de mol van het seizoen is. Vlak voor de eliminatieronde in de uitzending kunnen spelers hun verdenkingen in de app insturen. Na het einde van de aflevering kunnen de spelers hun scores in de app checken en zien hoe ze hebben gescoord in hun poules. Gemiddeld worden er zo'n 300.000 poules per seizoen aangemaakt.

Een nieuw platform: schaalbaar naar hoge gebruikerspieken.

Hoge schaalbaarheid, prestatiebeheer en flexibiliteit

De afgelopen jaren werd AVROTROS geconfronteerd met een enorme groei van gebruikers van de app en verkeer op het platform. De groei en het succes van de app zorgde ervoor dat de app afgelopen jaar niet altijd goed bereikbaar was.

AVROTROS besloot daarom nieuwe technische partners uit te nodigen om de uitdaging aan te gaan, advies te geven over een oplossing en een platform te helpen bouwen dat in staat is om veel spelers en een gigantische belasting tijdens hoge pieken aan te kunnen.

Onze specialisten in datamanagement zijn dol op dit soort uitdagingen. Met hun flexibele dataproduct Catasta zijn ze geslaagd om de code kraken en een schaalbare, flexibele en high-performance oplossing te leveren.

Statistieken voor het liveprogramma

Voor, tijdens en direct na het programma, uitgezonden op zaterdagavond, stond het team van Elements paraat om de performance van de servers real-time te monitoren. Onze dashboards geven waardevolle inzichten in de performance van alle platformcomponenten die het televisieteam van het liveprogramma “Moltalk” kon presenteren direct na de uitzending.
Natuurlijk bekijken wij ook de performance van de app zelf en sporen eventuele bugs op, om deze te fixen voor de uitzending van volgende week.

Nieuwe features: sharefunctie en testvraag

Ieder seizoen bouwen we een aantal nieuwe features, die de kwaliteit en engagement van de app verhogen. Gebruikers konden vorig seizoen al eenvoudig scores met elkaar delen en met de nieuwe app wordt het gemakkelijker gemaakt om groepsuitnodigingen via social media met anderen te delen. Van het totale aantal gebruikers heeft 27% de app geïnstalleerd via deze sharefunctie!

Een andere nieuwe functie is de beschikbare testvraag. Iedere maandag krijgen gebruikers een vraag over de mol die zij zelf kunnen beantwoorden. Aan het einde van het seizoen kun je zien hoe goed je 'de test' hebt gemaakt.

“Wie is de Mol?” in je binnenzak

Het nieuwste seizoen van Wie is de Mol? is in januari 2022 gestart. Vorig seizoen bereikten we bijna een miljoen gebruikers en stond de app op nummer 1 in zowel de App Store als de Play Store. Na het downloaden moet de gebruiker zich registreren en kan hij anderen uitnodigen en pools aanmaken. Aan het einde van de eerste week registreerden al 815.000 gebruikers en werden er meer dan 300.000 groepen aangemaakt.