Elements Blog

De kracht van mobiele apps voor mediabedrijven

De manier waarop we media consumeren, is de afgelopen jaren enorm veranderd. Dankzij smartphones, tablets en smart tv’s is het kijkgedrag van consumenten als het ware getransformeerd. De digitale transformatie in de media-sector heeft dankzij streamingdiensten, on-demand tv én COVID-19 een overduidelijke boost gekregen. Mensen met een krantenabonnement maken steeds vaker gebruik van digitale abonnementen en de concurrentie in de audio-on-demand markt groeit. Dankzij de groei in het gebruik van deze diensten ontstaan kansen, terwijl het ook voor een geleidelijke afname van het traditioneel en lineair televisiekijken. De verschuiving naar online geldt niet alleen voor consumenten, maar ook voor adverteerders. Daarom moeten traditionele mediabedrijven nieuwe businessmodellen ontwikkelen om de doelgroep te blijven boeien. 

De interactie met je doelgroep

De strijd om de Nederlandse mediaconsument is, in tegenstelling tot wat je vaak hoort, nog lang niet gestreden. Er zijn allerlei mogelijkheden om de interactie aan te gaan met je doelgroep. Van second screen naar first screen tot interactie met een app, om bijvoorbeeld te stemmen tijdens een live tv-uitzending, tot het verbinden van een doelgroep met een fan-app zoals de populaire Wie is de Mol? of de Songfestival app

Of wat dacht je van recentere ontwikkelingen zoals location based apps die gebruikt kunnen worden om een extra offline dimensie te geven aan een programma, zoals in ‘Het verhaal van Nederland’ van de NTR? Een mooi voorbeeld van de mogelijkheden die een mobiele app je biedt, gedreven door het intensievere gebruik van smartphones buitenshuis. Maar die interactie met je doelgroep ontstaat niet zomaar: daar is een strategisch plan voor nodig!

Ontwikkel je online strategie 

De manier waarop we media consumeren is de afgelopen tien jaar drastisch veranderd. Het smartphone gebruik groeit en dat gaat ten koste van andere mediakanalen. Daarom is het belangrijk een online strategie te ontwikkelen die je doelgroep beter bedient en die aansluit op de behoefte. Als je die behoefte in kaart brengt, kun je hier de bijpassende middelen aan koppelen. 

Vaak is het fundament voor je online strategie de data van je website, applicatie en de combinatie met social media. Een online media strategie ontwikkelen gaat verder dan het bouwen van een app en hier je bestaande content in aanbieden. Het gedrag van het publiek is veranderd. Ze willen niet een eenvoudige video on demand service op hun mobiele apparaat. 

Om je app succesvol te laten zijn, moet je verder gaan dan de basis. Wil je jouw online strategie succesvol implementeren, dan moet je als mediabedrijf vijf elementen identificeren: 

  • Verrijking van het aanbod
  • Interactie met je doelgroep
  • Gamification
  • Optimalisatie met data
  • Uitbreiden van de doelgroep

Wil je hier meer over weten? Download dan de whitepaper Apps voor mediabedrijven!


No items found.

De perfecte media app

Er is er al veel gezegd en geschreven over hoe de ideale app eruitziet. Op basis van onze ervaring met apps voor mediabedrijven hebben wij de ingrediënten voor de best presterende apps op een rijtje gezet. 

1. Multi-device en cross platform

Consumenten zoeken tegenwoordig apparaat- en platform onafhankelijk naar kwalitatieve content. Niet alleen in de woonkamer, maar ook onderweg. Daarom moeten content providers platform onafhankelijk aanwezig zijn om een band op te kunnen bouwen met de doelgroep. Op het moment en de plaats waar zij dat willen. 

2. Technische infrastructuur

Beschikbaarheid en continuïteit zijn essentiële voor het succes van je app. Gebruikers komen niet terug als je app hapert. Daarom is het belangrijk dat je infrastructuur beschikt over hoge schaalbaarheid en flexibiliteit. Daarnaast moet je ook je datamanagement goed op orde hebben. Door je back-end schaalbaar te maken en realtime statistieken te monitoren, kun je de performance van je applicatie continu verbeteren. 

Natuurlijk spelen elementen als veiligheid en snelheid ook een belangrijke rol binnen de technische infrastructuur van je app: dit is het fundament en het bepaalt voor een groot deel het succes ervan. 

Ook is de inrichting van de datastromen van belang voor de performance van je app. De manier hoe data requests en api-calls zijn opgebouwd kunnen invloed hebben op de load van de applicatie. Als veel gebruikers tegelijkertijd actief zijn en data versturen of opvragen (in de vorm van stemmen/votings, content bekijken, berichten versturen of andere activiteiten) kan dit invloed hebben op de prestaties.

Maar ook pushnotificaties kunnen gebruikers van je app activeren. Wist je dat bij een pushmelding de doorklikratio maar liefst 50% hoger ligt dan bij e-mail? Je kunt er met pushnotificaties dus voor zorgen dat gebruikers op specifieke momenten je app of website openen. 

3. Continu testen

Natuurlijk test je jouw app voor de lancering. Maar om altijd het beste resultaat te boeken, moet je ook na de lancering je app op verschillende manieren testen. Niet alleen technisch en op gebruiksvriendelijkheid, maar ook op load en gamification.

De usability van de applicatie gaat vooral over de bruikbaarheid en het nut ervan. De app moet logisch in elkaar zitten, zowel qua navigatie als de onderdelen van de verschillende schermen. Zo kan een gebruiker makkelijk navigeren en vinden wat hij zoekt. De gebruiker mag zich op geen enkel moment ‘verloren’ voelen in de app of niet meer weten waar hij heen moet navigeren. 

Wordt jouw applicatie door veel gebruikers tegelijkertijd gebruikt, dan wil je zeker weten dat de app deze gebruikersload aan kan. Daarom is loadtesting een belangrijk onderdeel van het testen van je app. Wordt de app langzamer, maar functioneert hij nog wel? Dan is het tijd om te bepalen hoeveel gelijktijdige gebruikers voor vertraging zorgen en hoeveel vertraging je acceptabel vindt.

Spelelementen in je app moeten uiteraard perfect werken. Als je bijvoorbeeld naar de Wie is de Mol?-applicatie kijkt, zie je dat hier verschillende scenario’s mogelijk zijn: in de eerste aflevering kun je immers op 10 verschillende kandidaten kiezen. Alle scenario’s moeten vooraf worden getest, zodat de gebruiker niet alleen altijd het juiste scherm te zien krijgt, maar ook het juiste puntenaantal. 

4. Feedback loop

Een feedback loop is een essentieel onderdeel bij de ontwikkeling van je app. De feedback van je gebruikers en de verbeteringen die je op basis hiervan doorvoert, zijn namelijk beslissend voor het succes van je app. Door een kleine groep gebruikers al tijdens de ontwikkeling feedback op eerste versies van de app te laten geven, ontstaat een feedback loop. Zij kunnen dan vertellen wat ze als goed en minder goed aan de app ervaren. Door deze feedback te analyseren en te verwerken, verbetert dat de kwaliteit en relevantie van je app. 

5. Datagedreven werken

Je kunt bij de ontwikkeling van je app niet om data heen. Je verzamelt data uit je app door het registreren van iedere gebruikersactie in je app. Door deze data te interpreteren is het mogelijk experimenten op te zetten en processen zo efficiënt mogelijk in te richten. Daardoor kunnen beslissingen sneller, beter én accurater genomen worden. Koppel alle bronnen en kanalen aan elkaar om zo je producten te verbeteren en processen te optimaliseren. Zo krijgt je app steeds meer waarde voor je bedrijf.

Maak jouw perfecte media app!

Wil je nu direct zelf aan de slag met het maken van dé perfecte app voor jouw mediabedrijf? Wij zitten klaar om je te helpen. Liever eerst nog meer informatie over het maken van de ideale applicatie en hoe die jou kan helpen je doelgroep te bereiken én vast te houden? Download dan nu onze whitepaper!

Download whitepaper: Apps voor Media 


No items found.

This blog was written by

on

Mar 14, 2022

No items found.