AVROTROS Radar

Verhoogde brandloyalty door de nieuwe mobiele app.

OPDRACHTGEVER

AVROTROS

JAAR

2017 - heden

Radar is een populair televisieprogramma dat consumentenzaken aan de kaak stelt en zich richt op een betere behandeling van consumenten door bedrijven en de overheid. Zij confronteren bedrijven met onrecht en proberen de consument een podium te geven.

Wat wij hebben gedaan
Concept design, Design Sprint, Visual Design, UI/UX Design, React Native mobile app development

Radar’s behoefte aan een relevantere app

Publieke omroep AVROTROS daagde ons uit hen te helpen contact te leggen met fans van het programma. Het televisieformat bestaat al sinds 1995 en kent iedere week zo’n 1,5 miljoen kijkers. AVROTROS was van mening dat een nieuwe mobiele app het contact met hun publiek zou verbeteren.

De oude app was vooral informatie aan het zenden. Er was alleen een contactformulier waar mensen hun probleem bij Radar konden achterlaten en verder geen andere interactie. Dat moest anders.

De Radar-app opnieuw bedenken in een Design Sprint

We begonnen met verkennen en inzicht te krijgen in Radar en hun publiek. Wat is de doelgroep en wat zijn hun behoeftes? Praten met gebruikers heeft ons enorm geholpen om ze beter te begrijpen.

Met het Radar-team van AVROTROS hebben we een hele designsprint gecomprimeerd in drie dagen om alles wat Radar is ons eigen te maken. Waar zijn de gebruikers naar op zoek en hoe kunnen we ze helpen om meer te ontdekken? Het doel was om hun relatie met het merk Radar te versterken.

Tijdens de designsprint zijn een heleboel ideeën ontstaan en is een prototype gemaakt. Op de laatste dag werd het prototype getest met echte gebruikers om erachter te komen wat er verbeterd kon worden voordat de app werd gebouwd.

Een designsprint is een waardevol en effectief hulpmiddel om ideeën snel te valideren en inzichten te verkrijgen voordat ook maar één regel code wordt geschreven.

UX Design

Met een goed idee over het eindresultaat zijn we begonnen met het vormgeven van de gebruikerservaring (UX). In de eerste sprint hebben we het ontwerp van de app-architectuur en de userflows, het visual design voor de belangrijkste schermen en de animaties gemaakt.

React Native en de uitdagingen waar we tegenaan liepen

De app is gebouwd met React Native en, ‘agile’ als we zijn, moest deze worden aangepast aan de mogelijkheden van het React Native-platform. We wilden niet dat de animaties en transities de algehele snelheid van de app negatief zou beïnvloeden. Gebruikers verwachten een soepele ervaring en willen snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Eindresultaat

Met de nieuwe en verbeterde app houdt het Radar-team actief en direct contact met de doelgroep. Het helpt bovendien gebruikers op elk moment van de dag artikelen en nieuws eenvoudig te vinden. Met de optie om onderwerpen te volgen en artikelen voor later op te slaan, heeft deze app Radar geholpen grote stappen te nemen in de richting van persoonlijke relevantie voor haar gebruikers.

Een gelukkige opdrachtgever en gelukkige gebruikers betekent voor ons succes. We hebben de app onlangs uitgebracht en veel feedback gekregen. Ook hebben veel gebruikers ons meteen geholpen om de app nog beter te maken. De Radar-app stond gedurende twee weken in de top drie van de nieuws-app in de Nederlandse Appstore.


Dimenco